lördag 27 oktober 2012

Sy hissgardin?

Det var längesedan jag sydde nu... men här i stan behöver jag nya gardiner. I gästrummet på Vittorp ska gardinen göras till hissgardin. Tioll det har jag köpt ett kit. men huwa vad det verkar krångligt. Just nu är det modernt med knythissgardiner. Har sett flera och Cecilia hade köpt så snygga i Alingsås.
Så nu är det dasg att fixa mina. Till material har jag allt fint från linneskåpet som jag har ärvt av mian föräldrar.

Först ut är stan. I köket blir det av kökshanddukar. På dem tänkte jag i korsstygn skriva Bon appetit, smaklig måltid, essen sie wohl, fressen sie kohl - eller hur var den där ramsan? Bäst jag kollar upp!

I arbetsrummet kommer det in så stark sol att jag inte kan jobba mitt på dagen (utan solglasögon!) Där behöver jag något som är tättvävt. Samtidigt är det ju mitt finrum med snyggaste tapeten och det gäster ser först. Kanske skulle Linneservietter passa där? Rena eller med applikationer? Med brodyr? Monogramen finns där ju. Kanske en spets elelr 2? Jag har köpt dovgröna sidenband att binda upp med iallafall :)

I sovrummet kanske det skulle passa med vita linnehandukar. på det broderier som sleep well, sov sött. Elelr skall jag ordspråket som Nalle köpte till mamam och pappa när han skulle få ett 4e syskon?
ordspråkstavlan hängde högt uppe framför mina föräldrars sängar så när en var sjuk och låg där brände sig teten fast i minnet. Nu tycker jag att den är riktigt kul :)

HÅLL HÄNDERNA PÅ TÄCKET
HÅLL HUVUDET KALLT
TY GUD SER ALLT

Nu var jag ju tvungen att googla lite inspiration. dessa hittade jag på sovtex.se





Balders hage har de också massor. När jag googlar blir jag dränkt... Lika bra  att sätta igång ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar