lördag 1 oktober 2011

Gamla handlingar över Vittorp

Jag har en himla bra mäklare :)
Han tog kontakt med Lantmäteriet för att kolla gränsen
På den karta vi hade såg det ut att gå exakt vid huset
Men muren går ca 5 meter bortanför huset

Det här fick jag från Lantmäteriet häromdagen med ett utlåtande om att det är vid muren gränsen går.
Handlingarna är från 1923 när de styckade av Vittorp

Kart och läge för markeringarna mm


Den vördsamma anhållan om att få avstycka från damen som ägde det.

Jag undrar om det var något som ett barn skulle ärva, eller sålde hon det?


Köpekontraktet där köparen är målaren Oskar, säljare Matilda.

Lite märkligt är att Karlsson från det andra dokumentet inte är säljare utan bevittnar genom att säga att h*n är nöjd med kontraktet som Matilda och Oskar har gjort upp. Dessutom så bevittnar Kantorn och en Stad**** är vittnen. En historia att forska i! :)


Yttrande från lantmätaren i Östergötlands län 1 maj 1923

Där står att stamfastigheten hade utbrutits genom 1849 års laga skifte. Min del är en femtitredjedel (1/53) av stamfastigheten. Lite kuriosa.

Jag gillar verkligen att jag fick de här dokumenten!
När jag är hemmastadd ska jag forska lite mer i husets historia!
- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar