fredag 9 september 2011

Att köpa sommarstuga

Jag letade desperat efter ett sommarhus
Helst i Östergötland och helst nära Linköping
Under sommaren hade jag tagit tjl från mitt ordinarie jobb i Sthlm för att ägna mig åt forskning på Linköpings universitet
Jag behövde ju någonstans att bo!

Till slut förbarmade sig en bekant över mig och jag & Diesel (hunden) fick bo hos henne & mannen en vecka
En vecka hyrde vi hennes sons lägenhet.
Tänk vilka fantastiska människor det finns!
Det hela resulterade i riktigt bra vänskap!
Berikad!

Mer än 2 veckor orkade vi inte vara hemifrån
Vi är nog stora hemmamurvlar hunden & jag...

Sen hörde vi om en stuga på Vikbolandet
Såg så fin ut!
Ett gammalt dubbeltorp
Utedass, inget avlopp, inget vatten
men nära färjan till Kolmården
Perfekt läge

Men (varför finns det alltid ett MEN?) - några andra hann före och slog till för 300 000.
Som hittat.

Jag skaffade mig en bok och läste på


Men så hade bonden en tomt jämte
En tomt med ett ruckel...

Tomten - på 1 ha med klippor, äng och skog samt sjöglimt. Men inget annat...

Jag blev nockad, förälskad.
Tog med 2 vänner för att kolla - båda lite tvivlande
Jag kollade byggmöjligheter med kusinen med byggfirma
Letade hus och beställde kataloger
Kollade vad brunnsborrning, eldragning, regler, regler och regler.
Talade med grannen som köpt torpet.
Hörde med en vän som bor i närheten och har grävskopor (så praktiskt!)
Men tiden gick och jag fick inget pris på tomten

I mitt hjärta hade jag redan byggt klart...

Fick erbjudande av en fantastiskt duktig professor om ½-tid under hösten
Det satte fart på mitt letande.


Tittade på ett finfint sommarhus vid Berg.
Tyvärr var det arrendetomt (=inga bolån) men jag var såld med en gång.
Från det begärda 245 000 bjöd några pensionärer över mig så det slutade på 325 000
Utedass, sommarvatten från ett stall och sommarstandard med ett minimalt sovrum...

Så hörde bonden av sig och sa att hans mäklare tyckte att 500 000 var ett rimligt pris för tomten på Vikbolandet... 500 000! När jag kollade LRF sa de 35-40 000 för betesmark. Jag hoppades på 50-100 000.
Ridå för tomten, även om han erkände att det var lite mycket och att vi nog skulle kunna mötas...

Bara att leta nytt.
Då såg min vän E som jag bott hos under sommaren ett hus nära henne
Det var Vittorp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar