torsdag 12 januari 2012

Fiffiga Fia?

Ibland känner jag mig extra fiffig...
Eller ska jag säga praktisk?

Har du kommit till landet någon gång en vinterkväll och det är utkylt?
Sängen är kall och läskig.
Då lärde jag mig när jag var liten att en ska vira in sig i en yllefilt som hängt på värmining framför öppna spisen. I taket hände det krokar och linor för att torka och värma saker.
Så smart.
Men i min sportstuga fanns inga sådana finesser.
Kollade under julen in min systers gamla bondgård - där fanns det.

Tog och testade tvättmaskinen efter julen.
Då blir det ju en massa våt tvätt som ska torkas...
Alltså - till verket!

Hade inhandlat rejäla krokar för att låta linan löpa i
Innan jul hade jag handlat ett kvastskaft
Sen var frågan om jag behövde taljor? Men på affären hade de bara stora - så jag testade utan.
Men vad 1000an skulle jag förankra linan i?
Försökte i (samma) välsorterade affär att hitta någon på båt- eller flaggavdelningen. Nix.
Så kom jag hem och skulle sätta upp klädkrokar - men vips så såg jag!
Det är ju ett ankare till linan!



Så var det "bara" att skruva upp löpkrokarna
Hittade en tvättlina (som jag använder att släpa ris med)
Trädde linan
Spikade fast linan i kvastskaftet och vips!



Men... Vi kan leka leken finn 5 fel.
Eller 1 fel - det räcker...
Jag kan inte öppna köksdörren...

Så - bara att göra om och göra rätt.
Upp med ankaret över dörren.
Visst det kan tyckas vara lite väl högt - men det är ju bara jag som bor här.



Om det kommer nån kort person - då finns det ju stolar och stegar ;)
Voilá!
Nu är det klart!


Just - min medhjälpare hojtar att han minsann övervakade det hela.
Okej att det var lite ruggigt - men varma filtar har vi gott om




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar