fredag 20 januari 2012

Tyger á la Netterdag

Tillägg mars 2014:
Kära tygälskare, och särskilt du som älskar Ann-Marie Netterdags tyger!
Detta inlägg skrev jag i januari 2012, sedan dess har jag lärt mig mycket mer om tyger från 1970-talet.
Alla bilder i detta inlägg är INTE Netterdag. Något är Ulla Bodin och något Anna-Lena Emdén (se gärna hennes trevliga kommentar!)
Jag skulle uppskatta om du därför INTE angav detta inlägg som källa när du ska sälja tyger på Tradera, FB mm.
Men njut gärna av dem! De är härliga - vem som än har gjort dem!:)
Tack!

Jag samlar på tyger från Ann-Marie Netterdag.
Hon bodde i Alingsås, i en lägenhet i släkthuset på 1970-talet.
Då skapade hon fantastiska tyger.
Några har jag ägt länge.
Min lillebror hade härliga gardiner i sitt rum (på 70-telst) som jag kunde titta på i evigheter och fantisera om.

Nu har jag fått ett missbruk - att bjuda på och köpa hennes tyger på Tradera & blocket.
Nu är det ju tyvärr så att jag är inte ensam om att tycka om dem
Så, priser sticker iväg!!

Vad ska jag göra med alla tyger?
Planen var att jag skulle ha ett rum i den sommarstuga jag drömde om inredd med hennes tyger.
Men, nu funderar jag på att tänka om.

Just nu har jag ett tyg med lamm som hoppar över staket i sovrummet
Väldigt provisoriskt hängt för att Diesel inte ska se smällare på nyår. Den är så söt!!
Just denna tänker jag försöka hitta passande grönt eller gult tyg fär att fylla ut den på sidorna. Då kan den bli en "kanal"-gardin - som en rullgardin men men snören i så att den kan vara nere lite på dagen också.

I stora rummet hänger 2 av Netterdags tyger, också de provisoriskt så att diesel inte ska bli rädd.
Så vad ska jag göra av alla tyger?

Idag surfade jag in hos Kiiromi som gör filtar av retrotyger. Enkelt som en plätt med en mjuk fleecefilt på baksidan. Tänk så HÄRLIGA filtar jag får sen att ha framför brasan, i trädgården mm. Kanske kan jag göra kanter med mormorsrutor!

Re-DiZain har en massa Netterdagstyger. Här har hon slaktat ett tyg (eller är det ett smart sätt att ta tillvara spill?) och gjort ett lapptäcke. En variant jag ska komma ihåg om jag får lite bitar över. Men, när jag klipper i mina Netterdagstyger har det gått långt!

Här kommer några provkartor av tyger från Ann-Marie Netterdag som jag har i garderoben. De väntar bara på att få komma ut och göra nytta!! :)




Hoppla! Ett tyg med Snobben??
Såklart.
Denna kommer jag ABSOLUT fodra med ett härligt ljusblått fleecetyg!

3 kommentarer:

  1. Låter som en bra idé att fodra tygerna med fleece - du vet ju hur frussen jag är :-)

    /Kaa

    SvaraRadera
  2. Eller hur Kaa! Billigt och enkelt! Men kommer du har jag yllefiltar! ;) Du borde ha en sån här filt med ärmar: http://www.coolstuff.se/Snug_Rug
    eller tofflor att värma i micron:http://www.coolstuff.se/Slippies
    eller kanske nån handvärmare: http://www.coolstuff.se/tag/Handvarmare
    hihi

    SvaraRadera
  3. Hej! Vad kul att du tycker om Anne-Maries tyger,det gör jag med, hon var min väninna. Särskilt tygerna hon ritade för Tampella är vackra, tyvärr fick dom aldrig riktigt sin chans att synas då. Jag råkade av en händelse se din blogg och ser att du även fått med mina tyger på ett hörn ( och även Ulla E:son Bodins) Inte så konstigt för vi jobbade under samma tid som förmgivare för Almedahls. Du kan kolla min hemsida:www.kneppshop.se ( under ett liter rött här kan du se några av mina tyger) hälsn. Anna-Lena

    SvaraRadera