fredag 20 januari 2012

Nya element

Sådär ja!
Nu kom räkningen från den lelle lokala elektrikern...
Överkomligt!

Tidigare hade jag alltså gamla element, säkert från 1960-talet
Såna som smäller, knäpper och gnistrar när de är igång
Troligtvis funkar inte termostaten heller.

Gamla elementet under fönstret i "matsalen"

Så, in med en elekriker som kollade yta och vilken kapascitet jag behöver. Dessutom fanns det inga element i de 2 sovrummen i huset. Där hade hon 2 flyttbara oljeelement.
En står nu i tvättstugan där vattenreningen och pumpen finns, en står i köket för att hålla värmen där för vattnet. I köket finns inget element...



Så här litet och snyggt blev det nya! det håller koll på om jag eldar
då slår det av och låter veden värma istället...

Vad kostade kalaset?
700 kr/element=2 800 kronor.
Det är som 2 månaders elförbrukning.

Jag har ju fått en energideklaration
Där står att det är ganska stor elförbrukning
Jag vill ha ner det till det lägsta möjliga
det jag ska slå är 16 117 kr som förra ägaren hade.
Jag hoppas att det går med nya element och all tätning som jag har gjort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar